fysio Sittard

Alternatieve geneeswijzen bij Fysiotherapie Hoogveld

Wij geloven erin dat er niet voor iedere behandeling een specifieke behandelwijze bestaat. Voor de één helpt fysiotherapie, de ander heeft baat bij manuele therapie. Zo bieden we ook alternatieve geneeswijzen aan zoals acupunctuur en kunt u bij ons ook Tai Chi beoefenen.

Acupunctuur van een NVA-therapeut

Acupunctuur is een geneeswijze die zijn oorsprong vond in China. ‘Acus’ betekent naald en ‘punctura’ steek. Uw energie werkt het beste als de energie in een constante rustige stroom in beweging is. Die energiestroom kan soms verstoord raken. Dit uit zich in lichamelijke klachten. Acupunctuur zorgt ervoor dat uw energiestroom weer op pijl is. Hierdoor zullen de klachten verminderen of verdwijnen. Pascal Smits is de acupuncturist en aangeloten bij de NVA.

alternatieve geneeskunde

Acupunctuur kan helpen bij:

• Stoppen met roken
  • Pijnbestrijding
  • Allergieën
  • Bronchitis
  • Burn-out
  • Maag/darmstoornissen
  • Diarree
  • Urineweginfecties
  • Bewegingsapparaat

manuele therapie

• Sportblessures of trauma bij botsing (binnen 24 uur behandelen)
  • Gordelroos
  • Syndroom van Tietze
  • RSI
  • Vruchtbaarheidsproblematiek
  • Menstruatieklachten
  • Zwangerschapsbraken
  • Slaapstoornissen
  • ADHD
lasertherapie

Tai Chi en Qigong in Sittard

Qigong en/of Tai Chi helpt de kwaliteit van uw leven te verbeteren. Qigong is een 3.000 tot 4.000 jaar oude vorm van fitness. Deze fitnessvorm bestaat uit een combinatie van bewegingen en ademhalingsoefeningen die bedoeld zijn om ‘qi’ te vergaren en in beweging te brengen. Qi staat voor energie, maar qi staat ook voor vitaliteit, levenskracht, leven, lucht terwijl 'gong' bewegen betekent. Met Qigong verbetert u uw conditie en gezondheid door het verzamelen en in beweging brengen van vitale levenskracht.

Het leren van de energetische Qigong-oefeningen en Tai Chi-oefeningen (bewegingsvormen in samenspel met ademhaling) zorgen ervoor dat u verantwoord kunt bewegen en geen blessures oploopt. Qigong en Tai Chi is daarom voor iedereen geschikt. Ook als u in een rolstoel zit of een rollator gebruikt.

Tai Chi en Qigong wordt - afhankelijk van uw verzekeraar - af en toe vergoed. Informeer bij uw zorgverzekeraar naar de voorwaarden voor vergoeding van gezondheidstrainingen.

Wilt u meer weten over het beoefenen van Tai Chi?

Mulliganconcept

Lasertherapie

In plaats van een naald kan er bij acupunctuur ook gekozen worden voor een laserstraal. De straal vervangt de naald en is pijnloos, effectief en 100% veilig bevonden.

Door gebruik van de laserstraal verbreden uw bloedvaten en neemt de stofwisseling in de cel toe. Hierdoor neemt ook het regeneratievermogen van weefsel toe. Dit zorgt ervoor dat wonden sneller genezen, er minder zwelling optreedt en er minder littekenvorming is. Harde littekens worden zachter, bloeduitstortingen en zwellingen trekken eerder weg en botbreuken helen sneller. Bacteriën, virussen en schimmels worden ook gedood door de laser. Daarbij vindt genezing sneller plaats en heeft lasertherapie ook een pijnstillend effect.

Door uw bewegingsklachten zowel met acupunctuur als lasertherapie te behandelen is het resultaat optimaal. De volgende klachten kunnen met deze behandelwijze aangepakt worden:

• Pijnlijke spier- en peesirritaties: tennisarm, RSI, achillespeesklachten
  • Verkrampte spieren in rug of elders
  • Plaatselijke pijnbestrijding, ook na trauma, spierscheur, zweepslag
  • Gewrichtsklachten: aan welk gewricht dan ook, artrose, zwelling, roodheid
  • Open, moeilijk genezende wonden, open been
  • Maag/darmstoornissen
  • Geïnfecteerde wonden
  • Andersoortige huidinfecties, (steen)puisten, zweren
  • Huidaandoeningen: eczeem, allergie, psoriasis, acne, et cetera
  • ​Zenuwpijnen