Hydrotherapie

Deze therapievorm vindt in het water plaats. In het water kunt u niet hard vallen, waardoor er heel goed valpreventie-oefeningen kunnen worden uitgevoerd. Door de waterdruk vermindert de belasting van gewrichten. Door de weerstand van het water kunt u makkelijk spierversterkende oefeningen doen, bijvoorbeeld na een (orthopedische) operatie. Ook  als u lijdt aan MS, Parkinson of diplegie heeft u baat bij hydrotherapie. In het water kunt u vrij bewegen, waardoor het hele lichaam geactiveerd wordt met alle voordelen van dien.

Hydrotherapie is geschikt voor mensen met orthopedische problemen (bijvoorbeeld bij een nieuwe heup of knie of na een breuk), neurologische aandoeningen (MS, Parkinson, dwarslaesie, diplegie, spasme), spierziekten, reumatische aandoeningen en mensen die gebonden zijn aan een rolstoel.

Behandeldoelen

Met behulp van hydrotherapie kan er gewerkt worden aan pijnvermindering, krachtverbetering, mobiliteitsverbetering en betere evenwichtsreacties. Tevens kan het gebruikt worden ter algehele activatie en om de lokale en algemene belastbaarheid te vergroten. En last but not least is wetenschappelijk aangetoond dat de doorbloeding van de hersenen toeneemt in het water en dat dit een gunstig effect heeft bij dementie.

Locatie

De hydrotherapie vindt plaats in zwembad De Nieuwe Hateboer te Sittard. Het water heeft een temperatuur van ongeveer 32 graden. Het  bad is goed toegankelijk. Er is een (rolstoel)lift en een brede trap met aan twee zijden leuningen om in en uit het water te komen.

Hydrotherapie wordt in individuele behandelingen gegeven. Er wordt onder meer gebruik gemaakt van de Halliwick-methode.

Alvorens u begint met hydrotherapie maakt u de eerste afspraak voor een intake in de fysiotherapiepraktijk. Hierbij wordt aan de hand van een vraaggesprek en een fysiotherapeutisch onderzoek, zowel in de praktijk als in het water een behandelplan opgesteld met persoonlijke doelen.